وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

 تمكين و نشوز در فقه و قانون

نويسنده : مهدي مهريزي

 

مقدمه:
تمكين و نشوز يكي از مباحث حقوق خانواده است. تمكين به معناي انجام وظايف زناشويي و نشوز مقابل آن است. اين موضوع وابستگي عميق به مبحث رياست خانواده دارد، و مباني پذيرفته شده در آنجا روشنگر حريم اين موضوع است.
تمكين و نشوز غالبا نسبت به زن به كار مي رود و آثار آن در مورد زن، منظور نظر فقيهان و حتي حقوقدانان بوده است. يعني از تمكين و نشوز زن سخن مي گويند نه مرد!!
 


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


سه شنبه 29 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

مصوبه مجلس درباره ازدواج موقت

 

 

بهمن کشاورز: مصوبه مجلس درباره ازدواج موقت گامی به پیش است

قضایی - بهمن کشاورز حقوقدان در یادداشتی درباره مصوبه  مجلس درباره ازدواج موقت در روزنامه شرق نوشت:

در ماده 22 لایحه جدید که روز گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید آمده است، نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی است و ثبت آن در موارد زیر الزامی است: باردارشدن زوجه، توافق طرفین و شرط ضمن عقد. پیش از این، در صورت بچه‌دار شدن زوجه از ازدواج موقت، او برای الحاق بچه به پدر باید انجام نکاح موقت را اثبات می‌کرد اما با قانون جدید این مساله الزامی و به لحاظ حقوقی مساله مقداری منظم‌تر شده است. در این مورد خاص می‌توان گفت این قانون به نفع زن محسوب می‌شود.
البته این را نیز باید اضافه کنم که در دو مورد دیگر که برای ثبت ازدواج موقت آمده است یعنی؛ توافق طرفین و شرط ضمن عقد، می‌توان گفت این دو مورد یکی است و دو مساله جداگانه محسوب نمی‌شود، بلکه بیشتر هر کدام تاکید موکد دیگری است. چراکه شرط ضمن عقد، ناشی از توافق طرفین است و در صورت این توافق، زوجین آن را شرط ضمن عقد خود قرار می‌دهند. 

البته همچنان و بر اساس دستورات شرع مقدس، نفقه و ارث به زوجه و فرزندی که بر اساس نکاح موقت به عقد مردی درآمده باشد تعلق نمی‌گیرد، ثبت این ازدواج‌ها نیز هیچ حق و حقوقی از این لحاظ برای زوجه و بچه ایجاد نمی‌کند و تنها برای الحاق فرزند به پدر که پیش از این باید اثبات می‌شد مناسب است. 

از همین‌رو با قانون داستان جدید، نکاح موقت در سیستم قضایی ما مشابه معشوقه داشتن در سیستم غربی به رسمیت شناخته می‌شود با این تفاوت که در اینجا شکل ازدواج بر خود دارد. بر این اساس اگر یک زوج ازدواج موقت خود را ثبت نکرده باشند می‌توانند با استناد به این قانون البته در صورتی که زن خالی از موانع نکاح یعنی (باکره نبودن، نداشتن شوهر، پایان مدت زمان عده) باشد در صورتی که مورد بازخواست قانون قرار گیرند به صرف اعلام زوجین ادعای آن قابل‌پذیرش است.

نکته مهم دیگر در این رابطه این است که برخی عنوان می کنند که فرزندان حاصل از ازدواج موقت از پدران خود ارثی نمی برند در صورتی که قانون حق دریافت ارث را برای فرزندان حاصل از ازدواج موقت قایل شده و در کنار دریافت ارث، اثبات پدر نیز با طی شدن مراحل قانونی در محاکم قضایی قابل پیگیری است.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

عسر و حرج زوجه و تقاضای طلاق از سوی او

با توجه به اهمیت حفظ خانواده به دلیل اثرات عمیق اجتماعی و بنابر تاکیدات موکد آموزه های دینی، سعی قانونگذار بر اتخاذ شیوه هایی برای جلوگیری از فروپاشی این کانون مقدس است که در این راستا با وضع قوانینی اختیار زن و مرد را محدود می کند. هر چند ظاهر امر این است که مردان در طلاق اختیار بیشتری از زنان دارند اما قانون مرد را ملزم می کند برای طلاق همسر خود به دادگاه مراجعه کند و پس از اینکه تلاش دادگاه و داوران در از میان بردن اختلاف او و همسرش نتیجه نداد مرد را مکلف کرده است کلیه حقوق مالی همسرش را به طور نقد به او بپردازد تا بتواند صیغه طلاق را جاری سازد زن در طلاق اختیار کمتری دارد و به راحتی نمی تواند از همسرش جدا شود و این نیز به مصلحت خودش، همسر و فرزندان و جامعه است ولی زن نیز در مواردی اختیار طلاق پیدا می کند مثلا زمانی که شوهر از پرداخت نفقه به زن خودداری می کند و عسر و حرج از موارد دیگری است که زن می تواند با اثبات آن در دادگاه از همسر خود جدا شود، در این نوشتار به موضوع عسر و حرج بیشتر آشنا می شویم.

• عسر و حرج چیست؟



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

تصویب قانون درباره ازدواج مجدد

یسنا: به گفته مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، کار بررسی لایحه حمایت از خانواده در کمیته ویژه به اتمام رسید. .


   



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

قانون جديد ازدواج موقت پايه‌هاي خانواده را نشانه مي‌گيرد

امان‌الله قرايي*:اخيرا قانوني توسط مجلس به تصويب رسيده است كه در صورت تاييد شوراي نگهبان، براساس آن ديگر لزومي به ثبت ازدواج موقت در دفاتر اسناد رسمي كشور نيست، مگر اين‌كه خود زوج‌ها تصميم بگيرند، شرط ضمن عقد چنين باشد يا اين‌كه زن در زمان عقد باردار شود.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

اجازه ازدواج مجدد به مردان در 10 مورد!

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ی روز گذشته‌ی این کمیسیون ماده 23 لایحه‌ی حمایت از خانواده مبنی بر اجازه‌ی ازدواج مجدد به مردان در 10 مورد تصویب شد.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

جزئیات قانون جدید مهریه 110 سکه

 طبق قانون جدید مهریه سقف مهریه یکصد و ده (110) سکه طرح جدید اعلام شده است.

در اینجا سه حالت می توان متصور شد:
 
حالت 1- مهریه کمتر از 110 سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده 2 قانون محكومیت های مالی)

حالت 2- مهریه دقیقاً 110 سکه است: که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده 2 قانون محكومیت های مالی كسانی كه برای پرداخت 110 سكه اقدام نكنند، راهی زندان می گردند.)

حالت 3- مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده2 محکومیت های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است.)
سپس دادگاه تمكن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد نمود.

ماده 2 قانون نحوه اجرای محكومیتهای مالی : هر كس محكوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محكومیت از مال ضبط شده استیفا می نماید در غیر این صورت بنا به تقاضای محكوم له ، ممتنع را در صورتی كه معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد كرد .

(ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.)


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 3 فروردين 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

سردفتران مكلف به ثبت نحوه پرداخت مهريه

 

 

 

سردفتران ازدواج سراسر كشور مكلفند "در موقع ثبت ازدواج در موردنحوه پرداخت مهريه،چنانچه توافقي بر عندالاستطاعه مالي زوج صورت گرفته باشد، آن را به عنوان شرط ضمن عقد در سند ازدواج ثبت كنند.
معاون رييس قوه‌قضاييه و رييس سازمان ثبت اسناد واملاك كشور در بخشنامه‌اي سردفتران ازدواج را مكلف كردچنانچه توافقي درخصوص پرداخت مهريه‌ميان زوجين صورت گرفته باشد، "آن را به عنوان شرط ضمن عقد درج كنند".

به گزارش روزيكشنبه روابط عمومي سازمان ثبت اسنادواملاك كشور، بر اساس اين بخشنامه ، سردفتران ازدواج سراسر كشور مكلفند "در موقع ثبت ازدواج در موردنحوه پرداخت مهريه،چنانچه توافقي بر عندالاستطاعه مالي زوج صورت گرفته باشد، آن را به عنوان شرط ضمن عقد در سند ازدواج ثبت كنند.

در بخشنامه رييس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، مسووليت نظارت به اجراي اين بخشنامه، به عهده مديران و روساي واحدهاي ثبتي كل كشور گذاشته شده است.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ثبتي، ،


دو شنبه 15 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

نمي توان الگويي براي ميزان مهريه تعيين كرد

فريده غيرت؛ وكيل دادگستري

«اگر شروط ضمن عقد و حق طلاق به زنان داده شود، در صورتي كه زن احساس كند حقوق او پايمال نمي شود و تضمين كافي براي زندگي با همسرش داشته باشد، تقاضاي مهريه بالا نمي كند.» اين صحبت فريده غيرت وكيل دادگستري و حقوقدان است كه اعتقاد دارد در صورتي كه شروط ضمن عقد و حق طلاق به زنان داده شود و زن احساس كند كه حقوق او پايمال نمي شود و تضمين كافي براي زندگي با همسرش دارد، تقاضاي مهريه بالا نمي كند. او مي گويد پيشنهاد مجلس در زمينه تعيين مهريه متعارف نمي تواند مشكل مهريه هاي بالا را در كشور حل كند. غيرت در گفت وگو با ايلنا گفت؛ «در سنوات اخير چند بار مساله تعيين سقف براي مهريه و ايجاد محدوديت در آن به شكل هاي مختلف مطرح شده كه به نظر من هيچ يك از اين ايجاد محدوديت ها صحيح نيست چون بر اساس شريعت اسلام و قانون مدني مهريه بر اساس توافق زن و مرد تعيين مي شود.» او تصريح كرد؛ «مجلس نمي تواند مهريه را به دو بخش متعارف و نامتعارف تقسيم بندي كند زيرا اين كار خلاف قانون مدني و شرع اسلام است.» اين فعال حقوق زنان اظهار كرد؛ «بر اساس شريعت اسلام، شرط ازدواج اين است كه طرفين عقد نكاح بايد عاقل و بالغ باشند و شرايط معامله را داشته باشند و از آنجايي كه ازدواج نيز يك معامله است، وقتي با اراده زوجين مهريه تعيين مي شود، هيچ كس حق دخالت در آن را ندارد. نمي توان الگويي براي ميزان مهريه تعيين و مردم را به اجراي آن الگو ملزم كرد.» اين فعال حقوق زنان گفت؛ «تقسيم مهريه به دو بخش متعارف و نامتعارف و تعيين سقف آن، مخالف آزادي اراده در انعقاد قرارداد ازدواج است.» اين حقوقدان در عين حال تصريح كرد؛ «ميزان مهريه متعارف در هر جامعه يي و در طبقات اجتماعي مختلف متفاوت است و تعابير و مصداق هاي مختلفي دارد. ميزان مهريه متعارف براي يك خانواده متمول يك چيز است، براي يك خانواده متوسط يك مقدار است و يك خانواده فقير يك ميزان مهريه را متعارف مي داند، بنابراين مجلس نمي تواند ميزان مهريه متعارف را تعيين كند.» غيرت گفت؛ «بر اساس ماده ۱۰ قانون مدني، طرفين عقد قرارداد آزاد هستند هر نوع قراردادي را كه مخالف قوانين نباشد، منعقد كنند. بنابراين وقتي به دو نفر اختيار تام داده مي شود كه عقد ازدواج را با هر شرطي كه تمايل دارند، برقرار كنند و هر ميزان هم كه تمايل دارند مهريه تعيين كنند، نبايد قرارداد آنها فاقد ضمانت اجرايي باشد زيرا در اين صورت به حقوق طرفين لطمه وارد مي شود.» اين فعال حقوق زنان گفت؛ «من با مهريه بالا موافق نيستم اما معتقدم تعيين مهريه بالا دلايل متعددي دارد و بايد علت مهريه بالا در كشور ريشه يابي شود بنابراين با اين پيشنهاد مجلس، مشكل مهريه بالا در كشور حل نمي شود.»

روزنامه اعتماد



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


چهار شنبه 10 اسفند 1390
ن : سید محمد امین نوربخش

حق حبس مهريه

حق حبس مهريه

راي وحدت رويه شماره ۷۱۸ هيات عمومي ديوان عالي کشور

مديرعامل محترم روزنامه رسمي کشور

گزارش پرونده وحدت رويه رديف ۸۹/۱۸ هيات عمومي ديوان عالي کشور با مقدمه مربوط و راي آن به شرح ذيل تنظيم و جهت چاپ و نشر ايفاد ميگردد.

معاون قضايي ديوان عالي کشور ـ ابراهيم ابراهيمي



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


دو شنبه 8 اسفند 1398
ن : سید محمد امین نوربخش

موسسه حقوقی سيد محمد امين نوربخش

موسسه حقوقی سيد محمد امين نوربخش به همراه وكلاء و مشاورين حقوقي مجرب در راستای تامین نیازهای مخاطبین خود ، مجموعه خدماتی را تحت عنوان خدمات وکالتی ارائه می نماید.

این خدمات شامل وکالت دعاوی املاک و اراضی، وکالت شکایات دیوان عدالت اداری، وکالت دعاوی کیفری، وکالت دعاوی خانوادگی، وکالت در مراجع شبه قضایی، وکالت در مراجع قضایی اختصاصی و وکالت در امور حسبی و موضوعات ارث میباشد.



•    وکالت دعاوی املاک و اراضی:
قبول وکالت در دعاوی ثبتی، ملکی، اراضی، منابع طبیعی، شهرداری، زمین شهری، روابط موجر و مستاجر و سایر دعاوی مربوط به اموال غیر منقول

•    وکالت شکایت دیوان عدالت اداری:
قبول وکالت در دعاوی مربوط به دیوان عدالت اداری در حوزه های شهرداری، تامین اجتماعی، اختلافات کارگر و کارفرما ، مالیاتی و...

•    وکالت دعاوی بازرگانی داخلی و خارجی:
قبول وکالت در دعاوی بازرگانی داخلی و خارجی، اسناد تجاری، ورشکستگی و سایر دعاوی تجاری


•    وکالت دعاوی کیفری:
قبول وکالت در دعاوی کیفری اعم از کلاهبرداری، جعل، خیانت در امانت، صدور چک بلامحل و...

•    وکالت دعاوی خانوادگی:
قبول وکالت در دعاوی خانوادگی از قبیل مهریه، طلاق، نفقه، فسخ نکاح و..

•    وکالت در مراجع شبه قضایی:
قبول وکالت در مراجع حل اختلاف و کمیسیون های مختلف از قبیل : هیئت های حل اختلاف کارگر و کارفرما ، هیئت های تشخیص مطالبات سازمان تامین اجتماعی ، هیئت های حل اختلاف مالیاتی ، سازمان تعزیرات حکومتی ،‌کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری و ...

•    وکالت در مراجع قضایی اختصاصی:
قبول وکالت در محاکم نظامی، انقلاب و...

•    وکالت در امور حسبی و موضوعات ارث:

قبول وکالت در امور حسبی و موضوعات ارث، وصیت، قیمومت، ولایت و..


 

تلفن تماس موسسه حقوقي : 09166650468- 06637240467



:: موضوعات مرتبط: ، حقوقي، دانلود نرم افزار حقوقی، كيفري، خانواده ، ثبتي، ،


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


پنج شنبه 15 اسفند 1392
ن : سید محمد امین نوربخش

دعوای متقابل



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 15 اسفند 1392
ن : سید محمد امین نوربخش

ادغام مرکز امور مشاوران حقوقی و کانون وکلا

مدیر کل تدوین لوایح و مقررات قوه قضائیه اعلام كرد
نظر مشترک مجلس و قوه‌قضائیه در ادغام مرکز امور مشاوران و كانون وكلا
 


اشاره:
  قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضائیه را  مکلف کرده است در سال اول اجرای این برنامه، «لایحه جامع وکالت» را تدوين و ارائه دهد. پس از كش‌و‌قوس‌هاي فراوانی  این لایحه در اواخر سال گذشته به دولت ارائه شد تا از این طریق  به مجلس ارسال و در دستور کار نمایندگان قرار گیرد. لایحه جامع وکالت در حالي تدوين شد كه كانون وكلا نسبت به آن اعتراضات متعددي داشته و دارد. از نظر اين كانون تدوين هر طرح و لايحه‌اي در حوزه وكالت بايد با اخذ نظر وكلاي عضو اين نهاد صورت پذيرد، امري كه در تدوين لايحه جامع وكالـــــت صورت نگرفته اســـــت. عدم استقلال كانون وكلا در اين لايحه نيز از ديگر موضوعاتي است كه با اعتراضات بسياري از جانب وكلاي عضو اين مجموعه مواجه شده است.
بر اساس این لایحه با ادغام مرکز امور مشاوران، وكلا و كارشناسان قوه قضائیه و کانون وکلاي دادگستري، «سازمان وکلای رسمی» تشکیل خواهد شد. سازمان وكلاي رسمي موسسه‌اي داراي شخصيت مستقل، غيردولتي و غيرانتفاعي است كه در مركز هر استان تشكيل مي‌شود.


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، كيفري، خانواده ، ثبتي، ،


شنبه 3 اسفند 1392
ن : سید محمد امین نوربخش

اعسار از پرداخت محکوم به

اعسار به معنی رنج، سختی و نداشتن است و در اصطلاح حقوقی، زمانی كه یك فرد به نوعی تمكن مالی ندارد یا دارای اموال و سرمایه ای است اما در وضعیتی قرار دارد كه امكان دسترسی به آن ها را ندارد، این فرد دچار اعسار شده و قادر به پرداخت بدهی هایش نیست؛ مانند شخصی كه محكوم به پرداخت 500 سكه بهار آزادی مربوط به مهریه همسرش می شود اما قادر به پرداخت آن نیست، این فرد می تواند با مراجعه به دادگستری، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را بدهد.

 



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، كيفري، خانواده ، ،
:: برچسب‌ها: اعسار,


یک شنبه 25 فروردين 1392
ن : سید محمد امین نوربخش

جرح و تعدیل شهود

جرح در لغت به معنای مخدوش كردن است. [1] ولی در موضوع ما به معنای خدشه وارد كردن به شاهد می‌باشد كه در مقابل تعدیل بكار می‌رود. [2]
 
جرح در اصطلاح: عبارتست از ادعای فقدان یكی از شرایطی كه قانون برای شاهد مقرر كرده است و از ناحیه طرفین دعوا صورت می‌گیرد.
 
شرایط شاهد
بنا بر ماده 155 قانون آیین دادرسی مدنی شرایط شاهد عبارتند از:
بلوغ، عقل، ایمان، طهارت مولد، عدالت، نبود انتفاع شخصی، نبود دشمنی دنیوی بین شاهد و طرفین دعوا و عدم اشتغال به تكدی كری و ولگردی. [3]
پس به ذكر نقص شاهد كه موجب بی‌اعتباری گواهی و شهادت او می‌شود، جرح گفته می‌شود[4]
 
تفاوت جرح و تعدیل
اگر ادعای مذكور فقط درباره فقدان عدالت شاهد باشد به آن تعدیل شاهد گفته می‌شود. اما در عرف قضایی در همه موارد، جرح و تعدیل شهود بكار می‌رود، چنانچه در قانون نیز جرح با تعدیل كاربرد یكسان یافته‌اند. [5]
جرح شاهد از حقوق كسی است كه شاهد به ضرر او شهادت می‌دهد. در اینجا سؤالی كه به ذهن خطور می‌كند اینست كه؛ آیا شرایط مربوط به شاهد از قوانین آمره است یا خیر؟ اگر شاهدی فاقد یكی از آن شرایط بود خود دادگاه او را كنار می‌گذارد یا حتماً باید طرف مقابل او را جرح كند تا كنار گذاشته شود؟
قواعد مربوطه شرایط شاهد از قوانین آمره می‌باشد و خود دادگاه باید به آن توجه نماید. اگر توجه نكرد یا از فقدان شرایط در شاهدی بی‌اطلاع بود و تصور می‌كرد شاهد شرط عدالت، ایمان ... را دارد، و به همین لحاظ شهادت وی را استماع نمود؛ طرف مقابل باید توجه دادگاه را به فقدان شرایط شاهد جلب نماید. در آن صورت دادگاه مكلف است كه به ایراد توجه كند و اگر براساس چنین شهادتی حكمی صادر كند آن حكم در مراجع بالاتر قابل فسخ یا نقص می‌باشد. [6]
 
تعدیل
گواهی بر عدالت كسی دادن را گویند. گواه مذكور را شاهد تعدیل و یا شاهد تزكیه می‌گویند. [7] با ارتكاب كبیره یا اصرار بر صغیره مرتكب مجروح می‌گردد و جرح كننده باید كبائر را بشناسد و معنی اصرار بر صغیره را بداند، تا بتواند شهادت بر جرح بینۀ دعوی بدهد. همچنین باید شرایط تحقق گناه كبیره را بداند برای او معلوم شود كه مجروح، فعل منهی را با اجتماع شروط آن مرتكب شده است. هرزه گویی و عادت به طعن مردم، جرح مؤثر در دادرسی نیست. در تعدیل بینه باید معنی عدالت را دانسته باشد، آنگاه با معاشرت مستمر خود با بینه دعوی، عدالت آنان را احراز كند، خواه احراز با واسطه باشد یا بی واسطه. [8]
جرح شاهد باید قبل از ادای شهادت به عمل آید. مگر اینكه موجبات جرح بعدا و در جریان سیدگی آشکار شود. ممكن است هنگامی كه یك طرف اسامی شهود را می‌دهد طرف مقابل به تمام یا بعضی از آن افراد ایراد كند. مثلاً یكی را برادرزاده معرفی كنند.
اگر مدعی ایرادات شهود را قبول كند و افراد دیگری را به عنوان شاهد معرفی نماید، نیازی به رسیدگی به ایراد نیست.
ولی هرگاه معرفی كننده شهود ایراد طرف را نابجا و غیر وارد دانست و شهود هم حضور یافتند، دادگاه باید به جهات ردّ رسیدگی نماید و برای اثبات وارد بودن یا عدم ورود ایراد می‌توان، از شهادت استفاده نمود. مثلاً دو نفر شاهد عادل، شهادت دهند كه شهود معرفی شده عادل هستند، و بر این امر عالم‌اند و احراز كرده‌اند. در اینصورت دادگاه طبق شهادت آنها حكم به تعدیل شهود معرفی شده می‌كند. [9]
 
مزّكی و معدّل
در دوران قرون وسطای ایران، مزكیان و معدلان كسانی بودند كه می‌توانستند اعتماد قاضی را به عدالت و تزكیه شاهد محكمه جلب كنند. به طریقی كه وقتی در عدالت شاهد تشكیك می‌شد، معدّل در این زمینه را بررسی و درباره عدالت یا عدم عدالت شاهد به قاضی مشورت می‌داد. و زمانی كه صلاحیت شاهد مورد اعتراض طرف دعوی قرار می‌گرفت كسی كه می‌توانست در باره صلاحیت او نظر بدهد مزكی نامیده می‌شد. مزکی در واقع شاهد را تزكیه و ایمان و طهارت مولّد وی را احراز می‌كرد. در اسلام؛ در مواردی كه قاضی به شهادت شاهد به عنوان دلیل شرعی استناد می‌كند، لازم است عدالت، ایمان و طهارت مولد شاهد را احراز كند، و این وظیفۀ قاضی است.[10]
 
راههای احراز عدالت شاهد
 
1-         علم قاضی
قاضی شخصاً از حُسن ظاهر مثل مواظبت او در فعل واجبات و ترك محرمات و شركت در جماعات و غیره احراز عدالت را می‌كند.
 
2-         شاهد
دو نفر شاهد معلوم الحال، نزد قاضی شهادت به عدالت او بدهند؛ و از این طریق برای قاضی احراز عدالت شود.
 
3-         شیاع
شهرت و میثاقی كه موجب اطمینان و مفید عدالت شاهد باشد.[11]
 
عدم پذیرش جرح
در دو مورد ایراد جرح بر شهود قبول نمی‌شود.
 
1.          عاقله
در صورتیكه عاقله بر جرح شهود جنایت شهادت بدهند، این شهادت مورد قبول نیست. دلیل آن وجود تهمت است كه؛ می‌خواهند از خود دفع ضرر كنند.
 
2.          وکیل و وصی
شهادت وكیل یا وصی به جرح شهود بر علیه موكل و وصی كه باز بخاطر وجود تهمت دفع ضرر از خود قبول نمی‌شود.[12]
 
رسیدگی به صلاحیت شاهد
رسیدگی به جرح و تعدیل از جانب دادگاه صورت می‌گیرد. طبعاً هرگاه به نظر دادگاه جرح وارد بود، از این شاهد شهادت نمی‌گیرد. اما هرگاه دادگاه شهود را واجد شرایط قانونی دانست، شهادت آنان را می‌پذیرد. چنانچه دادگاه از وضعیت شهود اطلاع نداشت؛ برای اینكه با رسیدگی وضعیت شهود را مشخص نماید حداكثر تا ده روز دادرسی را متوقف می‌كند. پس از آن تصمیم می‌گیرد كه شهادت را استماع كند، یا آنها را به عنوان شاهد نپذیرد. در صورت ردّ شاهد از طرف دادگاه یا ایراد جرح توسط مدعی علیه، مدعی می‌تواند برای اثبات صلاحیت شاهد اقامه دلیل نماید در اینصورت دادگاه مكلف است به درخواست وی رسیدگی كند.[13]


[1] ملعوف، لوئیس، المنجد فی لغة، ص 89
[2] . زراعت، عباس و علی مهاجری؛ آیین دادرسی كیفری/ تهران، انتشارات فکر سازان، 1383، چاپ دوم، ج1، ص 156.
[3] . مدنی، سید جلال الدین؛ آیین دادرسی كیفری 1و2/ تهران، انتشارات پایدار، 1380، چاپ دوم، ص 368
[4] . جعفری لنگرودی، محمد جعفر؛مبسوط در ترمینولوژی حقوق/ تهران، گنج دانش، ج 2، ص 1281.
[5] . ایمانی، عباس؛ فرهنگ اصطلاحات حقوق كیفری/ تهران،نشر آریا، 1382، ص 150.
[6] . مدنی، سید جلال الدین؛ ادله اثبات دعوی/ تهران، انتشارات پایدار، 1379، چاپ پنجم، ص 212.
[7] . جعفري لنگرودی، محمد جعفر ، مبسوط در ترمينولوژي حقوق/ همان، ج 2، ص 1281.
[8] . جعفري لنگرودی، محمد جعفر ، مبسوط در ترمينولوژي حقوق/ همان، ج 2، ص 1535.
[9] . مدني، سيد جلال الدين؛ آيين دادرسي كيفري، 1و2/ همان، ص 368.
[10] . ايماني، عباس؛ فرهنگ اصطلاحات حقوق كيفري/ همان، ص 316.
[11] . مدني، سيد جلال الدين؛ ادله اشبات دعوي/ همان، ص 195.
[12] . نجفی، محمد حسین؛ جواهر الكلام/ بیروت ، ج 41، ص 69.
[13] . سيد جلال الدين مدني، آيين دادرسي كيفري، 1و2/ همان، ص 369.



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، كيفري، خانواده ، ،


جمعه 11 اسفند 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

احتمال کاندیداتوری مدیریت وبلاگ در انتخابات شورای شهر آینده

احتمال حضور سید محمد امین نوربخش وکیل دادگستری در انتخابات شورای شهر نورآباد لرستان .

مختصری از سوابق  :

ایشان: 

فرزند سید جهانگیر میرزا نوربخش

برادر شهید سردار سید امجد نوربخش (فرمانده عملیات دربندیخان کردستان)

وکیل دادگستری

مشاور حقوقی قوه قضائیه 

کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

کارشناس علوم قضایی 

عضو انجمن حقوقدانان ایران

عضو باشگاه پژوهشگران جوان

عضو انجمن پژوهشگران و محققین

عضو افتخاری جمعیت هلال احمر 

عضو انجمن خیریه محک

عضو هیئت کشتی شهرستان

عضو هیئت تیراندازی شهرستان

نایب قهرمانی مسابقات فوتسال دانشجویی نراق

مدیر مسئول موسسه حقوقی و وکالت

مدیر مسئول موسسه چاپ و نشر مهرسا

عضو کانون مداحان و ذاکرین اهل بیت شهرستان

عضو هیئت امناء هیئت باب الحوائج 

مسئول امور فرهنگی هیئت باب الحوائج 

 

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: حقوقي، دانلود نرم افزار حقوقی، كيفري، خانواده ، ثبتي، مشاوره تلفنی، ،


شنبه 4 شهريور 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

ارث زوج و زوجه از یکدیگر




ارث زوج و زوجه از یکدیگر

 


:: موضوعات مرتبط: حقوقي، خانواده ، ،


پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391
ن : سید محمد امین نوربخش

تمكين و نشوز در فقه و قانون

 
 

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان موسسه حقوقی سید محمد امین نوربخش و آدرس aminnurbakhsh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.